Saskia Kunst   |  home  |  biografie  |  boeken  |  artikelen  |  contact  |  stichtingzanskar.nl
home boeken Geboortegrond fragment
Fragment uit: Geboortegrond. Onderweg in India.

Bij Darcha zitten drie agenten voor hun tent. Ze zijn in dit van bijna alles verlaten oord gestationeerd om toeristen te registreren, zodat bij plotselinge weersomslagen of ongeregeldheden te achterhalen is wie zich in het hoge niemandsland bevindt, of waar, in geval van nood, iemand verdwenen zou kunnen zijn. De informatie wordt opgeschreven in grote boeken, en elke avond worden de data vergeleken met die van de andere controleposten. Het is een onnavolgbaar systeem, maar het werkt.
De mannen vervelen zich, ze houden ons aan de praat. Phurbu is de jongste en spraakzaamste van de drie. Hij wijst op een enorme hoop stenen die aan de overkant van het dal van de berg naar beneden strekt als een uitgestoken tong.
`Zal ik je vertellen hoe die stenen daar terecht zijn gekomen?'
Witu is gelijk enthousiast, die houdt van verhalen. Nick knikt van toe maar, en gaat thee halen. Ik maak het me gemakkelijk op een steen.
`Lang, heel lang geleden,' begint Phurbu, `lag Darcha daar waar nu die stenen zijn. Op een dag maakte het dorp zich op voor een groot feest. Diezelfde middag klopte een oud vrouwtje aan de deur van een van de huizen. Ze had het koud en wilde zich warmen bij het vuur, en misschien was er wat eten? De bewoners wilden niks van haar weten: Ga weg, Oude, we hebben het druk en je stinkt, riepen ze. Bij het tweede huis gebeurde precies hetzelfde, bij het derde werd ze bijna met een stok geslagen. Het oude wijf klopte een voor een bij alle huizen in het dorp aan, maar nergens, in geen enkel huis, hield men zich aan de aloude wet van de gastvrijheid: dat je vermoeide reizigers een schuilplaats en ten minste thee aanbiedt. Heel Darcha was vol van het feest dat ze aan het voorbereiden waren, ze wilden er geen bejaarde, vies ruikende sloeber bij hebben. Zodra ze weg was, vergaten de dorpelingen de vrouw.
's Avond zat iedereen bij elkaar op het plein in het dorp, er was thee, brood en chang in overvloed; er was muziek en iedereen vermaakte zich kostelijk. Plots stak er een gure wind op en midden in het gezelschap verscheen opnieuw de oude vrouw, maar nu in haar ware gedaante van lokale godin. Haar stem bulderde over het feestgedruis heen: "Jullie hebben mij verzaakt, en met mij de gastvrijheid. Jullie hebben je laten misleiden door uiterlijkheden. Jullie zijn gewogen en te licht bevonden. Het dorp zal het lot dragen dat het toekomt. Voor altijd zal de aarde hier gemerkt zijn door jullie nalatigheid."
En zie: daarom ligt hier nu die steenhoop, want nog dezelfde nacht kwam de berg naar beneden en bedolf het oude Darcha met alles en iedereen die er woonde.'
Noord India - Jammu en Kashmir - Ladakh,
1999 - 2009


Hoe hard je ook je best doet het te doorgronden, hoe lang je er ook verblijft, India blijft altijd iets van een raadsel houden. En dat is natuurlijk precies wat het land zo spannend en interessant maakt. Door kinderen te begeleiden, wordt je blik gericht op de dingen waar je als toerist gewoonlijk overheen kijkt: hoe werken de scholen eigenlijk? Hoe zit het met de lokale machtsverhoudingen? En wat betekenen de rituelen nou voor de mensen die ze uitvoeren? Als je op onderzoek uitgaat aan de randen van India stuit je onvermijdelijk op armoede, bureaucratie en religieuze intolerantie. Maar ook op strijdbare mensen, rebellen tegen wil en dank, inventieve vernieuwers en levenslust die zich nergens door laat temperen.


home boeken Geboortegrond fragment
copyright simon schagen & saskia kunst ©2017 (alle rechten voorbehouden) Disclaimer